Recenzia na detskú knižku 5-Minuten-Geschichten

Pridané Mirka 11/01/2017 0 Komentár

Knižka 5 minútové príbehy z vydavateľstva Xenos: úryvok: "Vydavateľstvo Xenos pri opise knižky vyhlasuje, že je kniha poskladaná z rozprávok obľúbených autorov......realita obsahu je však trochu iná..."

Stručný opis knihy (preskoč, ak ťa zaujíma len názor na knihu): Knižka má mäkkú väzbu, jednotlivé strany knižky sú tiež tvrdé a pevné - veková skupina detí od 2 do 10 rokov. Knižka má stredné rozmery: 23 x 18 x 4,5 cm a je pomerne dosť ťažká, má až 1423 g. Obsahuje zbierku známych rozprávok, príbehov, mýtov, ság a legiend až na 512 stranách. Kniha sa skladá z viacerých celkov, napríklad: múdre jednanie, zo sveta zvierat, kráľovské dobrodružstvo, dievčatá a chlapci, fantastické cestovanie, obľubené príbehy, čarovanie a tajomstvá či veselé a srandovné pribehy. Celkový počet príbehov je 85.

Môj pohľad: Vydavateľstvo Xenos pri opise knižky vyhlasuje, že je kniha poskladaná z rozprávok obľúbených autorov ako sú napríklad bratia Grimmovci, Andersen či Kipling. Realita obsahu je trochu iná, ako v krátkom opise vydavateľ ukazuje. Dala som si tú námahu a sčítala som všetky rozprávky: našla som celkovo 10 rozprávok od bratov Grimmovcov - ako napríklad Janko a Marienka, Vlk a 7 kozliatok, Žabí kráľ, Kráľ Drozdia brada, Rapunzel, čo je celkom fajn. Avšak!! H.Ch.Andersen má v knihe len 4 rozprávky! Napríklad Škaredé káčatko, Dievčatko so zápalkami, Princezná na hrášku. Sú to klasiky, ale musím sa otvorene priznať, že mi chýbajú v knihe trochu známejšie rozprávky od Andersena typu: Malá morská víla, Cisárové nové šaty, Snehová kráľovná či Cínový vojačik a sklamala ma situácia, že sa v knihe nevyskytuje viacej rozprávok od tak fenomenálneho autora ako Anderson nepochybne je. Na druhej strane ma celkom prekvapili známe bájky od Ezopa, napríklad Lev a myš alebo Zajac a korytnačka. V knihe sa ďalej nachádza 26 rozprávok, legiend a mýtov od neznámych autorov - označaných len krajinou pôvodu - niektoré sú notoricky známe ako napr. Červená čiapočka, pri iných som ochotná veriť, že naozaj pochádzajú z danej krajiny. Ostatných autorov - v zastúpení od jednej do troch rozprávok - nepoznám, ale na kvalite ich príbehov to absolútne neuberá.

Úroveň nemčiny - minimálne na úrovni B1, takže pre absolútnych začiatočníkov v nemčine je skôr nevhodná.

Kniha je ideálna na večerné predčítavanie pred spaním, krátke príbehy a rozprávky nie sú príliš dlhé, aby sa proces zaspávania nezmenil na čítacie maratóny, čo môže byť mierne kontraproduktívne pri pôvodne zamýšľanej činnosti zaspávania.

Hodnotenie dieťaťa (dcéra 6r.): "Najviac sa mi páči Rapunzel" - dcéra po knihe pomerne pravidelne siaha, pri každom večernom čítaní si môže vybrať 3 knihy z 3 jazykov na čítanie a v nemčine vyhráva u nej posledné týždne práve táto rozprávková kniha

Hodnotenie dieťaťa (syn 3r.): stráca koncentráciu pri čitaní a už po minúte čitania si otvára  ďalšiu knihu a paralelne s čitaním mi ukazuje obrázky z iných kníh - nepatrí medzi synove obľúbené knihy

Moje hodnotenie: Viem si predstaviť, že pri inom vydavateľovi - napr. Ravensburger by daná kniha stála aj cez 20-25 €, takže pomer ceny knihy k množstvu príbehov a hlavne kvality obsahu je pomerne výhodný. Povedzme si však otvorene, čo sa už dá pokaziť na notoricky známych rozprávkach v kombinácii s nejakými novými príbehmi a rozprávkami? :-) Ilustrácie ma veľmi neočarili (priamo priznávam, že som len používateľ a laik), ale na druhej strane mňa ani deti nerušili pri čitaní, takže som ich zaradila do kategórie: "neublíži, nepomože". Knihu odporúčam nielen pri čitaní pred spaním, ale aj pri učení sa nemčiny, nakoľko sa v príbehoch vyskytuje veľa podmieňovacích viet a préterita, čo je vynikajúce na precvičenie si a utvrdenie danej gramatickej tématiky. Výhoda krátkych príbehov je, že nestratíte rýchlo koncentráciu a v rámci dňa, aj keď možno nemáte veľa času na čítanie, tak pre seba alebo svoje deti dokážete niečo urobiť aj vrámci nemeckého jazyka. Odporúčam.

Recenzie píšem z pohľadu maminy dvoch malých detí, ktorej záleží na tom, aby si deti nenásilnou formou obľubili čítanie, knihy, kultúru a vzdelávanie a postupom času sa z takejto aktivity možno stala záľuba na celý život.